Met de juiste zoekterm je site zo goed mogelijk inrichten is een van de manieren om hoger in Google te komen. Het inrichten van een pagina werkt het beste als deze compleet ingericht is op één zoekterm. Wil je dus op meerdere zoektermen scoren in Google, dan heb je ook meerdere pagina’s nodig. Vaak is het niet nodig om elke pagina in het menu terug te laten komen. Puur omdat ze enkel en alleen bedoeld zijn om hoog in Google te scoren. Zo’n pagina noemen we een ‘SEO landingspagina’. Hoe je een SEO landingspagina het beste zelf kan maken leggen we hier uit.
Waarom zelf een SEO landingspagina maken?
Om te weten op welke zoektermen je een site moet gaan inrichten is het verstandig eerst een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Waarschijnlijk ontdek je al snel dat er voor één bepaalde dienst of de term van je beroep verschillende woorden worden gebruikt in Google. Denk bijvoorbeeld aan ‘stratenmaker’ en ‘bestratingsbedrijf’ of ‘keuken verbouwen’ en ‘keuken renoveren’. Het liefst wordt je op beide zoekwoorden gevonden. In het geval van de stratenmaker kan deze term over de gehele website gebruikt worden. Maar zal er voor ‘bestratingsbedrijf’ een aparte pagina aangemaakt moeten worden om ook hierop te scoren.
Naast verschillen in zoektermen wordt er in Google ook vaak gebruik gemaakt van een plaatsnaam in de zoekopdracht. Denk aan ‘glazenwasser Groningen’ of ‘glazenwasser Assen’. Is je bedrijf gevestigd in Groningen dan kan je dit over de gehele site verwerken in de tekst. Maar om ook in Assen gevonden te worden als ‘glazenwasser Assen’ zal een extra landingspagina aangemaakt moeten worden.
Verschil met een “standaard” landingspagina
Een SEO landingspagina richt je anders in dan een standaard landingspagina. Het verschil met een landingspagina is dat deze pagina’s vaak geen menu hebben. Ze worden niet specifiek voor Google maar met ander doel gebouwd: het behalen van een bepaalde conversie. Dit kan een inschrijving zijn voor je nieuwsbrief of een webinar, maar ook een download of contactaanvraag. Door alles wat afleidt van de conversie te verwijderen van de pagina, zoals het menu, ligt de focus meer op het behalen van het doel.
De SEO landingspagina’s hebben meestal wel gewoon een menu. Een bezoeker moet namelijk gewoon het idee hebben dat hij of zij op een pagina, die onderdeel is van jouw website terecht is gekomen.
Hoe maak je zelf een SEO landingspagina?
Wij weten ook niet alles van Google, maar een aantal punten waarmee je kan scoren zijn wel bekend. Zorg ervoor dat jouw SEO landingspagina voldoet aan deze punten en je maakt goede kans dat je pagina hoog in de zoekresultaten terechtkomt. Zorg er naast de hieronder genoemde punten uiteraard ook voor dat je pagina er aantrekkelijk uitziet en duidelijke call-to-action knoppen heeft. Heb je namelijk een bezoeker via je SEO landingspagina binnengehaald, dan wil je er ook een klant van maken!
Waar je op moet letten:
- Zet je zoekterm in de permalink (url/website adres).
- Gebruik minimaal 300 woorden in je teksten.
- Op de gehele pagina staat één H1 titel met hierin de zoekterm.
- Maak 2 tot 6 H2 titels aan met hierin de zoekterm of een synoniem.
- Plaats minimaal één afbeelding op de pagina met in de bestandsnaam, titel, omschrijving en alt-tekst de zoekterm.
- Maak een duidelijk en pakkende SEO titel en meta omschrijving. Plaats de zoekterm aan het begin van je tekst.
- Zorg ervoor dat er op je pagina interne links staan naar relevante pagina’s of blogs.
- Zorg er ook voor dat op je SEO landingspagina een link staat naar een relevante externe websites.
- Plaats een relevante YouTube video tussen je content.
Op de site van Pixelsz hebben we ook SEO landingspagina’s aangemaakt. Bekijk bijvoorbeeld eens de pagina die ingericht is op de zoekterm ‘website laten maken‘.
Wil jij zelf ook aan de slag met SEO optimalisatie? Neem contact met ons op zodat wij samen de online zichtbaarheid kunnen verbeteren.