Zie jij online mogelijkheden en heb je de tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan? SEO optimalisatie is een lange termijn investering. Nu beginnen gaat jouw bedrijf in de toekomst echt helpen! Heb je hierbij hulp of ondersteuning nodig? Benader dan gerust de SEO coach.
Wanneer heb jij voor het laatst naar jouw ranking in Google gekeken? En dan bedoelen we niet de ranking als je Googelt op je bedrijfsnaam. Google eens op de dienst die je levert. De meeste mensen zoeken hier namelijk naar, vaak ook nog met de plaatsnaam waar ze wonen. Ben je hovenier, dan zoekt iemand uit Groningen op ‘hovenier Groningen’. Een notering op de eerste pagina, het liefst nog bij de eerste drie resultaten, is allesbepalend voor het krijgen van bezoekers naar jouw website. Vind jij jezelf hier niet terug? Dan is het nu tijd om hier wat aan te doen. Tip; lees onze blog “Hoe hoog sta ik in Google”.
Gebruik onze onderstaande SEO checklist:
- Hoe ziet jouw website eruit op mobiel?
Meer dan 40% van alle websitebezoekers bekijkt een website op een mobiel/telefoon? Ook Google doet dat. Ze kijkt naar de inhoud van een site op de mobiele versie. Als daar weinig tekst staat of deze niet gebruiksvriendelijk is, dan krijg je geen hoge notering. Je website moet er goed uitzien op allerlei apparaten! Van desktop tot mobiel. Via deze link kan je checken of je site mobiel geschikt is: https://search.google.com/test/mobile-friendly
- Hoe snel laadt jouw website?
Het mag niet langer dan één of twee seconden duren voor de gehele site is geladen. Niet alleen Google waardeert een snelle website, ook bezoekers haken af als ze te lang moeten wachten. De snelheid van je site telt dus erg zwaar mee. Dit kan geoptimaliseerd worden door kleinere foto’s te gebruiken in combinatie met een snelle webserver. Ook de technische opbouw van de website is erg belangrijk! Check via deze link de snelheid van je website: https://tools.pingdom.com
- Staan er goede call-to-action buttons geplaatst op je site?
Staat er op elke pagina minimaal één button die zorgt voor een actie? Denk aan ‘neem contact op’, ‘direct bellen’ of ‘offerte aanvragen’. Website bezoekers houden niet van lezen. Na een klein stukje tekst moeten ze overtuigd zijn. Er moet direct verteld worden wat je doet en hoe goed je dat doet. Daarna moet er een knop aanwezig zijn waarop ze kunnen klikken om contact met je op te nemen. Maar let op! Knoppen kunnen ook afschrikken of de snelheid van je website verlagen.
- Is je website veilig?
Is er een https:// adres? Dit is te herkennen aan het slotje in de adresbalk. Browsers geven een waarschuwing als een website niet veilig is. Klanten gaan dan weg van de site omdat ze bang zijn voor bijvoorbeeld phishing. Google vermeldt dit ook in de zoekresultaten met de opmerking ‘Onveilige site’.
- Zijn teksten voorzien van de juiste zoekterm?
Google leest je website van top tot teen. Als jij wilt dat je site goed wordt gevonden moeten er goede en duidelijke teksten op staan. Teksten die de juiste zoektermen bevatten, maar ook bestaan uit korte pakkende zinnen, veel signaalwoorden bevatten en geschreven zijn in de lijdende vorm!
- Hoe word je weergegeven in de resultaten van Google.
De tekst die wordt weergegeven in de resultaten van Google kan je zelf schrijven. Als daar geen pakkende tekst staat kiezen potentiële klanten voor een bedrijf dat ze wel in een paar seconden overtuigt. Gebruik hier desnoods icoontjes om op te vallen!
- Staan er unique selling point’s op je site?
Wat onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie en wat maakt jou zo speciaal? Goede USP’s zorgen voor vertrouwen bij de bezoeker. Hierdoor zullen ze sneller overtuigd zijn om contact met je op te nemen.
- Heb je op elke pagina minimaal één passende afbeelding?
Google kan plaatjes niet zien, maar leest ze wel in de broncode. Door plaatjes toe te voegen aan je pagina met de juiste benaming en alt-tekst weet Google dat je pagina waardevoller is.
Succes met het zelf SEO optimaliseren van je website. Vergeet vooral niet om na een week even weer te Googelen op de zoektermen die je eerder ook geprobeerd hebt. Is je ranking inmiddels veranderd?
Kom je er niet uit dan willen wij jou daar graag bij helpen! Wij zijn de SEO coach waar je laagdrempelig contact mee op kan nemen!